Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Varen over de Loosdrechtse plassen en de Vecht met Love My Tender

Love my tender Nederland Loosdrechtse plassen

Een middagje varen met Love My Tender stond eigenlijk gepland op mijn verjaardag. Aangezien we in Nederland wonen, ging de tocht over de Loosdrechtse plassen en de Vecht vanwege hevige regenbuien niet door. Echter, niet getreurd een paar dagen na de verregende dag, op een zonnige woensdagmiddag, stap ik alsnog in Loosdrecht aan boord voor een pracht van een tocht.

Loosdrechtse plassen

Come aboard we’re expecting you op Love My Tender

Love my Tender sloep Loosdrechtse plassen

Vanuit het Brabantse land rijden we naar Loosdrecht, waar we de auto verruilen voor een middagje op het water. Bij aankomst in de Porseleinhaven in Oud-Loosdrecht, ligt de sloep al te wachten.

Schoenen uit en aan boord. Schipper Michael laat een fles ploppen en schenkt een koel glas prosecco voor ons in. Dat is nog eens een fijn welkom. En dat is nog niet alles, eenmaal aan boord zien we dat er ook tal van heerlijke hapjes op ons wachten. Na zo’n rit in de auto zijn die meer dan welkom.

Love my tender bits & bites

Sandwich in de ene hand, glas bubbels in de andere. Gooi de trossen los, we zijn klaar om te vertrekken.

Loosdrechtse Plassen met Love My Tender

Niet eerder was ik in de achtertuin van Amsterdam. Of die van Utrecht, afhankelijk welke stad je het meest kan bekoren. De Loosdrechtse plassen zijn misschien wel de bekendste Vechtplassen en een walhalla voor de watersporter. Terwijl we met de sloep door het water glijden, passeren we zeilbootjes, kano’s en mensen op een SUP. Vanaf het water is deze omgeving ongetwijfeld het mooist. Naast andere recreanten varen we langs waterlelies, ganzen, vogels en wuivende rietkragen. Wat een fijne plek om te vieren dat de zon schijnt.

Wist je trouwens dat de Loosdrechtse plassen al in de 14e eeuw zijn ontstaan. Eerlijkheid gebied me te zeggen, dat ik kneiterhard van de sloep en de omgeving aan het genieten was. Zodoende heb ik de uitleg van schipper Michael niet helemaal op de harde schijf in mijn bovenkamer opgeslagen.

Privé-eiland en (niet zo) drukke sluis

Het leuke aan zo’n vaartochtje is het feit dat je ongegeneerd een glimp bij de rijken van de streek op kunt vangen. Zo varen we langs het privé-eiland van een eigenaar van een Nederlands modebedrijf. Niet alleen is het eiland privé, het bij behorende strand is eveneens van hem. En dan hebben we het nog niet eens over het enorme huis dat op het perceel gehad…..

sluiswachter

‘Ik hoop dat het niet al te druk is,’ zegt schipper Michael. ‘In de zomer kan het hier erg druk zijn. Dikwijls liggen er zoveel boten, dan is het zonde van je tijd om daar op te gaan wachten.’

Michael heeft het over de Mijndense Sluis. Jaarlijks passeren hier pakweg zo’n 20.000 boten. Daarmee is deze sluis de belangrijkste toegangspoort tot de Loosdrechtse Plassen.

‘Wanneer het mooi weer is – en vooral in de vakantieperioden – is het hier een vrolijke boel. Langs de kant, zitten mensen op klapstoeltjes. Ze kijken op het gemakje hoe de rijen dikke stoet van sloepen geduldig op hun beurt ligt te wachten. De toeschouwers op de kade maken daar een echt uitje van.’

Wij hebben echter geluk, slechts een paar schepen voor ons. Even het sluisgeld betalen en we kunnen door.

Vecht

varen op de VechtHuis André Hazes

Wanneer we eenmaal op de Vecht varen zou de Love My Tender tocht ook best bekende buren tour genoemd kunnen worden.

‘Daar woonde André van Duin totdat hij zijn grachtenpand in Amsterdam aanschafte. Hier heeft André Hazes nog een tijdje gewoond en dat huis was van Ron Brandsteder voordat hij ging scheiden.’ Michael is een wandelende varende showbizz encyclopedie.

Behalve stulpjes van de sterren varen we ook langs mooie buitenplaatsen en karakteristieke theekoepeltjes aan de oevers van de Vecht.

Hard werken

Love my tender sluis

Bij een volgende sluis worden we zelf aan het werk gezet. Met de hand de sluisdeuren sluiten en openen. Het hoort er allemaal bij. Wat een zwaar leven 😉

De uren op het water vliegen voorbij. Veel te snel zijn we terug waar we eerder die middag aan boord gingen. Een stralende middag achter de rug aan boord van een pracht van een sloep met een kundige en vriendelijke schipper.

Love My Tender – boot te huur

Voor een gezellige ochtend of middag (of – in overleg – een hele dag) huur je de sloep van Love My Tender. Schipper Michael loodst je geruisloos over de plassen en vertelt en passant interessante verhalen over de natuur, de omgeving en bekende Nederlanders. Voor een gemakkelijke en betaalbare middag op het water, weet je nu waar je moet zijn.

Love My Tender sloep

•  Een tocht met Love My Tender duurt 2,5 uur
  • Er is voor maximaal 6 personen plaats aan boord. Kom je met maximaal 4 personen dan kan er gebruik gemaakt worden van het sundeck. (Lekker relaxen in talloze kussens op het voordek, aanrader!)
  • Voor de actuele tarieven, check je het beste even de website van de verhuurder. De vermeldde prijzen zijn exclusief sluisgelden
  • Om het extra gezellig te maken aan boord, boek je een van de borrel & bites arrangementen bij. Variërend van borrelhapjes tot sushi of kleine sandwiches
  • Tip: vergeet niet te zwaaien of te groeten naar anderen op het water
  • Is het varen met Love My Tender goed bevallen? Check dan ook eens het aanbod van swssailing.nl voor een unieke zeilcruise in Turkije, Griekenland, Kroatië,Italië, Caribbean of Indonesië.

➡️ Lees ook het artikel Blue Cruise zeilvakantie, Nathalie van SWS Sailing weet er alles van