Zoek

Hageland | Een b(l)oeiende trip naar Vlaams-Brabant

Bloesem

Hageland: Wandelen, fietsen en genieten in Vlaams-Brabant

Het Hageland in Vlaams-Brabant leent zich uitstekend voor een paar dagen weg. Je bent er vanuit Nederland zo, dus wat let je. Laat je verrassen door deze b{l}oeinde regio. OmniTraveler bezocht de streek tijdens de aanvang van het bloesem-seizoen, maar we kunnen je verzekeren, deze streek is het gehele jaar door een mini-break of korte roadtrip waard.

Dag 1 in het Hageland: Bloesemwandeling Zoutleeuw

Bij aankomst in het Hageland, koersen direct naar Provinciedomein Het Vinne. Een uniek natuurrecreatiefproject in Europa. Tot 2005 vierde in deze regio industrie en landbouw hoogtij. Gelukkig werd deze plek van 100 hectare teruggeven aan de natuur, met als resultaat het enige natuurlijke binnenmeer van heel Vlaanderen

Alvorens de wandelschoenen uit de kofferbak te pakken, schuiven we voor een fijne lunch aan bij de bistro in het natuurgebied. Mensen met een arbeidsbeperking krijgen hier kansen en de juiste opleiding en begeleiding om het beste uit zichzelf te halen. Een mooi initiatief in dito omgeving.

Voorafgaand aan ons bezoek, heeft het dagen achtereen, onophoudelijk geregend. Goede wandelschoenen (of laarzen) zijn tijdens de bloesemwandeling langs de oevers van het grootste natuurlijke binnenmeer van Vlaanderen dan ook geen overbodige luxe. Modder viert op de paden hoogtij. Mede door diezelfde regen is het eveneens koud geweest voor de tijd van het jaar met als gevolg dat de bloesems nog geen volle bloemen dragen.

De zon breekt door, de witte knoppen steken mooi af tegen lucht die langzaamaan blauw kleurt. Om er zeker van te zijn dat we het zeker niet koud hebben, nuttigen we onderweg een ‘Liefs Dröpke‘, een alcoholische versnapering gemaakt van – hoe kan het in deze streek ook anders – appel en peer.

📍Bloesemwandeling Zoutleeuw. Vertrekplaats: Provinciedomein Het Vinne, Ossenwegstraat 70, 3440 Zoutleeuw, België
Lunchtip: Bistro Het Vinne, Ossenwegstraat 70, 3440 Zoutleeuw, België

Hageland Vlaams Brabant België Het Vinne Hageland Vlaams Brabant België Het Vinne Hageland Vlaams Brabant België Het Vinne Hageland Vlaams Brabant België Het Vinne

Zinderend Zoutleeuw

De grootste troeven van Zoutleeuw, ingeklemd tussen Tienen en Sint-Truiden, zijn naast de prachtige natuur, het rijkje verleden en het vele erfgoed. De wandelschoenen voor sneakers verruild, stappen we binnen bij de Sint-Leonarduskerk van deze kleine stad met een groots verleden.

Het absolute pronkstuk van de stad, is zonder enige twijfel, deze kerk. Een monumentaal gebouw met delen die teruggaan naar de 13e en 16e eeuw. Bovendien prijken in dit godshuis niet minder dan 21 door de Vlaamse Overheid erkende topstukken, zo laat de conservator van de kerk ons weten. De 18 meter hoge sacramentstoren is, net als het Marianum dat boven ons hoofd schittert, slechts een van die topstukken.

Daarnaast wordt de kerk gesierd door drie torens; De Sint-Leonardustoren, de Sint-Barbaratoren en de laatste, de beiaardtoren, de toren die we gaan beklimmen. Via een smalle stenen wenteltrap banen we ons een weg naar boven. Na het trotseren van houten planken en tenslotte een smalle stalen trap voelen we de wind en staan we naast de enorme klokken. Frisse lucht en een magnifiek uitzicht zijn onze beloning. Vooral het historische stadhuis is van bovenaf erg indrukwekkend.

📍Sint-Leonarduskerk, 3440 Zoutleeuw, België. Bezoek en beklimming zijn gratis

Zeker ook bezoeken in Zoutleeuw:

• De Grote Markt
  • Patricierswoning De Rode Leeuw
  • De Spiegel, woning opgetrokken in Brabantse renaissance stijl

Vlaams Brabant België Zoutleeuw Vlaams Brabant België Zoutleeuw Vlaams Brabant België ZoutleeuwVlaams Brabant België Zoutleeuw

Inchecken bij het Aulnenhof

Het echtpaar Ignace & Petra runnen met heel veel liefde en vakmanschap Aulnenhof, gelegen in een prachtige hoeve. Hier slapen is een feestje. Wat een prachtige plek om na een dag vol indrukken hier nieuwe energie op te doen. Gastvrijheid wordt hier bovendien met een hoofdletter G geschreven, want tijdens ons verblijf ontbreekt ons aan werkelijk niet. In de ochtend mag je zelfs vertellen hoe je je eitje graag hebt.

📍Hostellerie Aulnenhof, Walshoutemstraat 74, 3401 Landen, België
Dinertip: Le Flore, Rue de Landen 165, 4280 Hannut, België

Hageland Hostellerie Aulnenhof Hageland Hostellerie Aulnenhof Hageland Hostellerie Aulnenhof

Dag 2: Alles leren over peren

Na een meer dan prima ontbijt, stappen we op de fiets om vrijwel direct weer af te stappen bij fruitbedrijf  Healthy Fruit. Tijdens ons bezoek ervaren we dat fruit telen – en verhandelen – noeste arbeid vereist, vakmanschap en heel veel kennis en kunde. We zien het hele proces van de peer in de boomgaarde tot sortering en bewaring en hoe de vruchten tenslotte het pand verlaten op weg naar de supermarkt.

📍Healthy Fruit bvba, Vinnestraat 45c, 3440 Halle-Booienhoven, (Zoutleeuw) – België

Healthy Fruit

Fietsen door het Hageland

Na ons bezoek gaan we opnieuw op de pedalen, we fietsen de zogeheten Twee Getenroute. Een afwisselende tocht langs boomgaarden, pittoreske dorpjes en fijne plekjes om even aan te leggen.

📍Twee Getenroute, Vertrekplaats: Provinciedomein Het Vinne, Ossenwegstraat 70, 3440 Zoutleeuw, België
Afstapmoment:  Coco – Chelle, 2 Ijzerwegstraat Geetbets, 3450 België
Dinertip: Sikivie, Stationsstraat 34, 3400 Landen, België

Vlaams Brabant België Twee Geten fietsroute

Dag 3: Boomgaardenwandeling

Hadden we op dag 1 in het Hageland nog grijze luchten, deze dag is de hemel strakblauw. Ideaal om er nog eens te voet op uit te trekken. Dit keer kiezen we voor een boomgaardwandeling die strat bij de kerk in de plaats Kapellen. Hoewel de deur van de grote kerk van deze kleine plaats gesloten is, is het toch de moeite waard, even een rondje rond het gebouw en langs het serene kerkhof te lopen.

Nu de zon zich gisteren en vandaag wat meer laat zien, doet dat de bloesems enkel goed. Op dit traject zien we meer en meer witte en wit/roze bloemen. En hoe bijzonder dat je zomaar tussen het levenswerk van noeste telers mag lopen. Dat is voelt naast het lekkere weer echt aan als een cadeautje.

📍Boomgaardenwandeling. Vertrekpunt: Kerk Onze-Lieve-Vrouw-van-Geboorte, Dorpsstraat, 3381 Kapellen, België

Vlaams Brabant België Boomgaardwandeling Vlaams Brabant België Boomgaardwandeling Vlaams Brabant België Boomgaardwandeling

Wie Hageland zegt, zegt fruit

Voordat we het Hageland gaan verlaten, stappen we nog even binnen bij Fruit Vanhellemont, een familiebedrijf dat haar sporen in de fruitteelt ruimschoots verdiend heeft. Ook dit bedrijf geeft rondleidingen, maar wij duiken de streekwinkel in, waar naast perenstroop, appelcompote ook perenlkeur- en advocaat de schappen sieren. Even wat inslaan voor thuis.