Stel je eens voor, een vakantie op een prachtig zeilschip, voortreffelijk eten en al varend verborgen parels ontdekken. Voor Nathalie D’Alessandro van SWS Sailing is het haar dagelijks werk. Elke dag bestaan haar werkzaamheden uit het organiseren van Blue Cruise reizen in wateren wereldwijd. Vaar je mee?

Voor iedereen een Blue Cruise vakantie

Op een zonnige lenteochtend spreken we Nathalie D’Alessandro, eigenaresse van SWS Sailing. Amper hebben we onszelf aan elkaar voorgesteld of Nathalies’ enthousiasme spat ervan af. Een vrouw met passie. Passie voor haar onderneming en passie voor haar klanten. “Iedereen weet wat een strandvakantie is, ook de term rondreis is bij niemand onbekend. Mijn persoonlijke missie is iedereen te laten weten dat er zoiets bestaat als een Blue Cruise vakantie.”

Turkse Rivièra Turkije

Blue Cruise staat gelijk aan kleinschalig

“Wie van cruisen houdt, maar op zoek is naar iets anders, kiest voor een Blue Cruise vakantie,” klinkt het stellig. Tijdens een Blue Cruise is alles kleinschaliger. Je verblijft met maximaal 18 personen aan boord, doet kleinere havens aan en het personeel, maximaal vier crewmember, kent je bij naam. Bovendien vaart het klassieke schip niet enkel ’s avonds, zoals dat bij grote schepen doorgaans wel het geval is. Op deze manier zie je veel meer van de route die je aflegt.”

In den beginne

Nathalie is begin twintig wanneer ze voor het eerst kennis met de Blue Cruise schepen. “Ik begon in de vroege jaren negentig bij een bedrijf dat nu niet meer bestaat. Het was een fantastische tijd, waarin ik veel leerde en de kneepjes van het vak onder de knie kreeg. Toch brak er een periode aan dat ik het gehad had. Ik stopte bij mijn werkgever en ging de uitzendwereld in. Na een jaar keerde ik echter terug naar de reiswereld en vroeg me af waarom ik mijn passie de rug toegekeerd had. Na mijn kortstondige avontuur runde ik samen met een werkgever opnieuw een bedrijf. Opnieuw stond mijn leven in het teken van Blue Cruise vakanties.

Tien jaar lang stak ik mijn ziel en zaligheid in het bedrijf en toen… Toen kwam de recessie.”

Op eigen kracht

Het bedrijf waar Nathalie dagelijks voor haar baas, de partners en de klanten klaarstond, kon haar niet langer betalen. Een ontslag was onvermijdelijk. Bij de pakken neerzitten komt in haar woordenboek niet voor. Het was haar echtgenoot die haar aanspoorde voor zichzelf te beginnen. “Nog maar amper zette ik mijn eerste stappen als zelfstandige en vanuit Turkije volgende een aanbod tot samenwerking.”
“Zonder jou wordt het hier een probleem”, liet een Turkse zakenpartner haar weten. Precies het zetje dat Nathalie nodig had om met volle kracht vooruit te gaan in haar eigen onderneming.

Goed, beter, best

“Achteraf gezien, ging ik misschien iets té enthousiast van start. Zelf ben ik dol op de natuur, een element dat ik in mijn reizen wilde verweven. In het aanbod van mijn reisorganisatie trof je dan ook strandvakanties, vaar- en duikvakanties, maar ook stedentrips. Gaandeweg leerde ik dat ik mijn focus moest pakken en mijn niche moet koesteren. Ik schrapte alles wat niets met schepen te maken had en keerde terug naar mijn eerste liefde, de Blue Cruise.

Aanvankelijk huurde ik de schepen, het nadeel daarvan is, dat ik daar in ervaar is het feit dat je afhankelijk bent van de ideeën en grillen van de eigenaar. Noem me eigenwijs, maar ik wilde dingen anders. Beter.”

Turkije Bodrum

Blue Cruise Comfort

Dat ‘beter’ zie je als gast terug aan boord van de Blue Cruise Comfort zoals Nathalie haar concept noemt. “Ik kocht een eigen schip en bedacht een nieuw concept. Ervaren gasten een reguliere Blue Cruise als goed, tijdens een reis met het comfort concept overtreft alles de verwachtingen. Wanneer het eten goed is, is het aan boord van het comfort schip alsof je in een sterrenrestaurant dineert. Niet alleen is het eten subliem bereid, de tafels zijn gedekt alsof je in een restaurant aangeschoven bent.” Enkele andere voordelen van dit type cruise zijn de handdoeken service (inclusief strandlaken), aanwezigheid van airconditioning, privé badkamer met aparte douchecabine, geen synthetisch beddengoed en er is zelfs (een paar uur per dag) WiFi aan boord.

Aan de horizon

Wat schittert er nog aan de horizon voor Nathalie? “Ik hou van mijn bedrijf, van alle facetten. Op dit moment bied ik de Blue Cruise in 10 verschillende landen aan. In de toekomst wil ik graag meer gebieden op de kaart zetten. Denk aan Kroatië, Noorwegen en zelfs Brazilië. Op deze wijze kan ik terugkerende gasten blijven bedienen met nieuwe bestemmingen. Daarnaast zou ik graag meer tijd vrij willen maken voor groepsaanvragen. Wellicht dat ik me meer toe ga leggen op maatwerk en de individuele verkoop misschien in de toekomst uitbesteed. Bovendien zal ik me altijd hard blijven maken voor Blue Cruise, zodat er in de toekomst niemand meer is, die niet van het bestaan van dit type vakantie af weet.”

Dit artikel schreef ik voor/verscheen eerder in TRAVELBOOK Magazine

Meer Experts aan het woord:

Charles van Charlies Travels is een ware Afrika-expert
Eva deelt de mooiste plekken in Yunnan
Nunatak: Wandel met Paul de wereld over