Pech onderweg. Iets waar niemand op zit te wachten tijdens een roadtrip. Vroeg of laat krijgt iedereen er een keer mee te maken en OmniTraveler vormt daar geen uitzondering op. Helaas. Dit is het verhaal van een OmniTraveler die met man en kind op roadtrip ging en het belang van een autoverzekering van Diks ondervond.
Pech onderweg
Het overkomt altijd iemand anders. Tot het moment dat je zelf met stukken komt te staan. Tijdens onze roadtrip België, Frankrijk, Spaans Baskenland leek er geen vuiltje aan de lucht. Echter toen we vanuit Spaans Baskenland aan de terugreis begonnen, kregen we pech onderweg.
Pling!
Het is een meer dan zonnige dag in augustus. Na een paar heerlijke dagen in Bilbao laden we de auto weer in en zetten koers richting Frankrijk. Het is druk op de weg, een lange file als gevolg.
Pling! Versufd van het langzaam rijden, schrikken we op.
“Waarom doet tie dat?” vraag ik vriendlief.
“Geen idee, misschien is de motor te warm geworden.”
Intussen onderzoekt mijn manspersoon de lampjes op het dashboard.
“Er is iets met het wiel aan de hand,” concludeert hij. “Wat!?”
Advies: Niet verder rijden
Zodra we – eindelijk – de file uit zijn, draaien we de eerste de beste parkeerplaats op en bellen de verzekering. Wat blijkt, de rechter achterband loopt (heel) langzaam leeg. Het advies van de vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn, niet verder rijden.
Dat is wat ons betreft echter geen optie. Er zijn hotelovernachtingen geboekt en het godvergeten oord waar we nu zijn, is niet echt aantrekkelijk om langer te blijven.
“De auto moet zo spoedig mogelijk naar de garage,” klinkt het alternatief. “We gaan er een voor u contacteren.”
Pech onderweg tijdens een Franse feestdag
“Meneer, vandaag zijn alle garages in Frankrijk gesloten.”
“Huh?”
Het is vandaag 15 augustus (Maria ten hemel opneming), een feestdag die wij in Nederland niet vieren, maar onze Franse vrienden wel.
Nogmaals klinkt het advies niet verder te rijden. Vriendlief stapt uit. Trapt, zoals je dat wel eens op televisie zit, even met zijn voet tegen de desbetreffende band en concludeert dat deze inderdaad niet helemaal hard is, maar zeker niet de komende 24 uur leeg zal zijn.
Pompen
Opnieuw overleg met de verzekering. We leggen uit dat onze bestemming op ‘slechts’ 150 kilometer van onze huidige locatie vandaan is. Vandaag gaat er sowieso niets meer gebeuren, dan kunnen we beter doorrijden, toch?
We komen samen tot het besluit, de band op te laten pompen en voorlopig verder te rijden.
Van Blaye naar Blois
Na onze overnachting in Blaye rijden we alvorens door te toeren naar Blois nogmaals langs een bezinepomp om de band wat lucht te geven. Amper de sleutel in het contact gestoken klinkt de inmiddels bekende pling weer.
Terwijl ons reismeisje en ik even de benen strekken op een L’Aire hangt vriendlief weer aan de telefoon. Goed nieuws. Er is een garage gevonden. De exacte locatie en tijd van de afspraak worden in een app vandaag nog doorgegeven.
Wachten
“Is er al bericht?” klinkt het nieuwsgierig vanaf de achterbank. “Nog niet….”
Op het moment dat we bij het Mercure Hotel in Blois inchecken trilt de telefoon van vriendlief. Jammer, vandaag is er geen gelegenheid meer om de band te laten verwisselen, maar morgen wel.
“Hoe laat?” vraag ik, want in gedachten zie ik mijn hele dag al naar de knoppen gaan.
“Tien uur.”
“Perfect.”
On the road again
Reismeisje en ik plonsen in het zwembad van het hotel terwijl vriendlief naar de garage gaat. Iets meer dan een uur later staat hij weer voor ons neus. “Wie gaat er mee Cheverny?”
Pech onderweg hulp
Bij pech onderweg is pechhulp niet bij alle autoverzekeringen standaard inbegrepen. Check daarom voor vertrek waar je wel (en niet) voor verzekerd bent. Ben je de trotse eigenaar van een sliksplinter nieuwe bolide? Let dan ook op. Dikwijls verstrekt de fabrikant een vergelijkbare service.