In elk hotel staan ze op de rand van de badkuip of op het planchet boven de wastafel te wachten op nieuwe gasten. Dikwijls in een standaard verpakking, soms welriekend, een andere keer de moeite van het openen niet waard. Waar ik het over heb? Over persoonlijke verzorgingsproducten die vrijwel elk hotel haar gasten verschaft. Voor een lijn met een wel heel bijzonder verhaal bezoek ik Hotel Nassau Breda.

Rijksmonument transformeert tot Hotel Nassau Breda

Hotel Nassau Breda is van oorsprong een uitgebreid complex van diverse rijksmonumenten in één van de oudste straten van Breda. Het hotel Nassau brengt haar gasten continu in verleiding om te genieten van het beste wat hiernumaals te bieden heeft. Wanneer er de behoefte tot biechten ontstaat, is ook daar een mogelijkheid voor, echter enkel als de gast het zelf wenst. Binnen de muren van deze accommodatie zijn eventuele zonden veilig.

➡️ Lees ook: Blind Walls Gallery tovert Breda om tot tofste street art stad van Nederland

Breda is sinds een jaar een pracht van een hotel rijker. Hotel Nassau Breda laat zich het best omschrijven als een unieke hotelbelevenis op historische katholieke bodem. In vroeger tijden werd hier sober geleefd, iets waar vandaag de dag niets meer van te merken is. Het hotel ademt binnen de Nassaustad Breda een en al luxe uit, zowel op service niveau alsmede de aangeboden faciliteiten. Het credo van het hotel luidt dan ook; ”Wij geloven dat geen gast ongevoelig is voor de onschuldige én schuldige geneugten van het leven. Voor wie alles uit het leven wil halen is slapen een zonde.”

De nacht doorbrengen in een van de kamers doet men niet enkel om te slapen, maar om dromen te beleven. Elke gast geniet in het historische hart van de Brabantse stad van verrassende kamers, een prettige ambiance, engelachtige bediening en prikt een vorkje in het culinaire heiligdom van het verblijf, luisterend naar de naam Liefdegesticht.

Exactly like nothing else

Op een zonnige middag in mei, kort na het 1-jarig bestaan, schuift ik aan in Hotel Nassau Breda, onderdeel van de Autograph Collection – Marriott International bij Gillis Passenier, Rooms Division Manager. “Exactly like nothing else”, dat is wat de Autograph Collection uitstraalt en Hotel Nassau Breda in het bijzonder, legt Passenier uit. Derhalve mocht de geurlijn ook zeker geen gewone zijn. “Samen met een branding agency hebben we een brainstorm sessie gehouden en onze doelgroep bepaald,” vervolgt de manager zijn verhaal. “Zaken die we zeker terug wilden laten keren, waren het rijke verleden van ons pand.” Naast drie voormalige hofhuizen, bestaat het hotel tevens uit een voormalig weeshuis en een kapel van de Orde der Franciscanessen, die pas in 1991 het pand verlieten. “De grandeur van Nassau’s, de katholieke stempel die de Spanjaarden drukten op Breda en de soberheid waarin de nonnen leefden, we bespraken het allemaal tijdens het overleg.”

Hotel Nassau Breda

Storytelling

James Heeley is een in Parijs wonende Engelsman die zich als geurontwerper graag laat leiden door de natuur. Zijn eerste geur ontwierp de autodidact in 2006 en zijn imperium groeide gestaag. Thans is hij een van de weinige onafhankelijke parfummakers in Europa. Elk detail, van de geboorte van een geur tot de herbruikbare verpakkingen ontwerpt hij zelf. Door zijn onafhankelijkheid heeft hij totale creatieve vrijheid om simpelweg unieke geuren te maken. Heeley is de man die tekende voor de bijzondere geurlijn van Hotel Nassau Breda.

“Onze producten zijn speciaal voor het hotel ontworpen,” legt Passenier tijdens ons gesprek in restaurant Liefdegesticht uit. “Na verschillende samples geroken te hebben en ons gebogen te hebben over de verpakking, is dit – wijzend op een setje dat hij op tafel heeft gezet – het eindresultaat. Vier gitzwarte flesjes gevuld met badschuim, shampoo, conditioner en bodylotion aangevuld met een vierkant zeepje pronken in het lentelicht. “Eerst was de verpakking doorzichtig, we stapten over naar transparant zwart, maar kozen uiteindelijk voor diepzwart.”

Hotel Nassau Breda

Aan de voorzijde van de verpakkingen prijkt een kruis. “Ja, we hebben er over getwijfeld,” bekent hij. “Natuurlijk hebben we ons afgevraagd of gasten het als aanstootgevend zouden ervaren. Echter het doorvoeren van onze storytelling won het van de eventuele negatieve reacties.” Die reacties bleven overigens uit, het commentaar dat met had verwacht werd door gasten niet geuit. “Daarentegen, ontvangen we wel opmerkingen over de foto’s in gemeenschappelijke ruimten en op de kamers (red. afbeeldingen van jeugdige, opgemaakte nonnen). Met name conservatieve Amerikaanse gasten hebben daar wel eens moeite mee. Aan de andere kant prijzen ze ons tegelijkertijd ook met deze gedurfdheid. In de Verenigde Staten zou een dergelijk concept ondenkbaar zijn, dat maakt overnachten in een dergelijk concept in Europa interessant.”

Hotel Nassau Breda

Verveine

Dat in Hotel Nassau Breda niets aan het toeval overgelaten wordt, blijkt wanneer Gillis nader uitleg geeft over de gekozen geur. Verveine – in Nederland ook wel bekend onder de naam ijzerkruid, ijzerhard of citroenverbena – staat in sierlijke witte letters op de zwarte flacons geschreven. “Deze geur grijpt terug naar het klooster dat hier ooit huisde. Er gaat een legende dat Jezus op de berg van Golgotha zijn bloedende wonden liet stelpen met verbena.”
“Frequente Marriot-gasten zijn steevast aangenaam verrast door deze geurlijn. In elk hotel waar zij verblijven, zijn de shampootjes overal hetzelfde, behalve hier.”

Meer en meer Marriot-members kiezen voor Hotel Nassau Breda als uitvalsbasis voor een zakelijke trip. Naast hoogstaande service ontvangt men hier tevens zijn reward-punten. “In het afgelopen jaar hebben we al veel repeaters mogen ontvangen. Omdat we met onze 95 kamers een compacte omvang hebben, is er door ons personeel een snelle herkenning van de gast die meermaals bij ons verblijft. Onlangs mochten we zelfs een dame ontvangen die haar 100e nacht bij ons doorbracht. Je begrijpt dat we die extra in de watten hebben gelegd.”

Op de kamers staat een complementary fles ‘Holy water’ gereed, in het restaurant worden de smaakpapillen verwend met zeven zonden, kortom het concept klopt tot in het kleinste detail.

De prijzen voor een overnachting in Hotel Nassau Breda zijn seizoen afhankelijk en fluctueren. Naast de speciaal ontworpen amenities is WiFi bij de kamerprijs inbegrepen. Meer informatie over het hotel lees je hier.

Handen omhoog wie een keer in Hotel Nassau Breda wil overnachten

Dit artikel verscheen eerder in TravelEtc. magazine (uitgave UNIGLOBE) #22 zomer 2017 | Fotocredits: Hotel Nassau Breda