Heb jij wel eens aan cruises gedacht?

Wat heb ik met cruises? Tot hedenavond eigenlijk niets. ‘Elke klant is een cruiseklant’ en ‘Heeft u al eens aan een cruise gedacht?’, dat zijn de twee slogans die na een leerzame avond in mijn hoofd nog rondgaan. Als ik op de fiets naar huis rij, probeer ik de verhalen van de verschillende rederijen in het gareel te krijgen, maar mijn hoofd zit op dit moment te vol.

Amadeus Cruise

In Hotel Princeville in Breda werden een dertigtal reisagenten verwacht, die zich het product ‘Cruise’ meer eigen wilde maken. Na de introductie van de verschillende organisaties gaf Stephanie Brouwers een korte presentatie omtrent Amadeus Cruise. ‘Nog te vaak denkt men bij Amadeus alleen aan het inboeken van vluchten…..’ verzucht Stephanie engiszins. Ze toont ons een zeer gebruiksvriendelijk programma met realtime availability & pricing, maar ook huttenplannen en foto’s zijn beschikbaar. Sterker nog, wanneer je niet vies bent van een beetje upselling, kun je ook nog eens pre- en post packages boeken en vanzelfsprekend dan ook maar meteen de transfers. Wow, dat is handig, met recht ‘simple and hassle free’.

Stoelen aan de kant

Daarna stoelen aan de kant voor Paul Zuijdgeest en Femke van Erp van InCompany. Een aantal vooroordelen en stellingen wordt op een luchtige manier uitgediept. Aan ons de taak het hier mee eens [JA] dan wel oneens [NEE] te zijn en ons van het neutrale vak naar een van de ja/nee vakken te begeven.

Let the speeddates begin

Van al dat heen en weer springen, krijg je dorst. Tijd voor een korte pauze, even een drankje nuttigen en on with the show. Een speeddate sessie met alle aanwezige rederijen.

Aida Cruises, Carnival Cruise Lines, Costa Cruises, Crystal Cruises, Disney  Cruise Line, Fred. Olsen Cruise Lines, Holland America Line, MSC Cruises, Norwegian Cruise Line, Oceania Cruises, Regent Seven Seas Cruises, Seabourn, SeaDream Yacht Club, Silversea Cruises, Star Clippers, allen trachten zij in de paar minuten tijd die hen gegund is, ons zo goed mogelijk te informeren. USP’s en acties in verband met de Oktobermaand Cruisemaand, mogen daar uiteraard niet in ontbreken.

Had ik er eerst nooit aan gedacht iemand een cruise aan te raden, nu kan ik bijna niet kiezen. Kies je voor het gemak van (bijna) alles in het Nederlands aan boord (Holland America Line), gun je de kids vriendjes die ze kennen van de programma’s van Nickolodeon (Norwegian Cruise Line) of toch maar de Disney figuren die je kroost omringen aan boord of op het prive eiland Castaway Cay (Disney Cruise Line)? Een van de grotere schepen met veel vermaak en shows of een kleiner exemplaar dat juist in de schattige baaitjes aan kan meren?

Freestyle dining

Over een ding zijn de aanbieders het allen wel eens: Aan boord wil men lekker eten, het liefst in zgn. freestyle dining, of te wel zonder reservering, vaste tijden of plaatsen in het restaurant aan kunnen schuiven. All inclusive is de trend en captains dinner blijkt niet meer van deze tijd. Men wil (business) casual gekleed kunnen gaan en hooguit een keer per cruise het pinguinpak en de galajurk uit de koffer op te hoeven diepen.

Weg met de vooroordelen

Vooroordelen waren er genoeg bij de reisadviseurs bij aanvang van de avond, maar een paar uur en een aantal eye openers later, lijkt iedereen gezwicht voor deze markt met veel potentie.

Tijdens de afsluitende borrel, hoor ik collegae reeds met elkaar overleggen; ‘Die cruise door het Panamakanaal, zou echt iets voor familie X zijn’, en ‘Zo’n zeilschip van de Star Clippers is, denk ik, perfect, voor de zoon en dochter van mevrouw Y’.

Moe maar voldaan keert een ieder terug naar huis. ‘Heeft u al eens aan een cruise gedacht?’ Ik denk nergens anders meer aan!