Wintersport per trein, is dat te doen?
Wintersport per trein is zeker te doen. We zetten voor- en nadelen voor je op een rij en hoe je met welke trein in een bepaald skigebied komt. Snowboots aan en gaan!
Wintersport per trein: 3 x de voordelen
- Wie voor een wintersport per trein kiest, kiest voor instant vakantiegevoel. Zodra je aan boord stapt, hoef je alleen nog maar te genieten van de prachtige trajecten (wist je dat sommige trajecten zelfs UNESCO Werelderfgoed zijn?). Niet opletten of je de juiste afslag neemt, niet tanken en zeker geen overvolle tankstations waar je ook nog een lunch moet zien te regelen. Bovendien ben je niet ‘veroordeeld’ tot je eigen gezelschap. In de hele trein tref je tal van gelijkgestemden, die hetzelfde doel hebben; een fijne tijd in de sneeuw. Dat is altijd goed voor een gezellig praatje.
- Wie de treinreis goed plant, heeft zo maar een extra dag op de piste te pakken. Hoe dan? De meeste treinen naar de wintersportgebieden vertrekken in de avond. De volgende ochtend sta je – zo fris als een hoentje – direct op de piste. Hoppa!
- Een wintersport per trein betekent vrij rondlopen, een stuk leukere landschappen aan je voorbij zien trekken dan saai grijze snelwegen – en, ook best handig – naar het toilet kunnen, wanneer nature calls. Niet alleen prettig voor jezelf, maar ideaal als je met kinderen reist. Geen geneuzel op de achterbank en talloze keren de geijkte vraag; “Zijn we er al?”. Tegen de tijd dat de trein het eindstation binnenloopt, zullen ze eerder roepen; “Wat! Nu al?”
Wintersport per trein: 3 x de nadelen
- Oké, dit is even minder leuk, maar leert je direct een lesje travel light. Wie voor wintersport per trein kiest, kampt met het feit dat je je bagage moet dragen. Zorg voor een rolkoffer, huur eventueel materiaal ter plaatse om het sjouwen te verlichten. Je spullen kunnen immers niet in een dakkoffer op je auto. Maak slim gebruik van de tassen die je meeneemt. Stop bijvoorbeeld skisokken in je (ski)schoenen en ondergoed in je skihelm.
- Zoals je in onderstaande tabellen ziet, gaat de wintersport per trein gepaard met een overstap – of meer dan een. Dat kan soms voor een kleine crisis zorgen. Hierbij komt het advies om zo licht mogelijk te reizen meteen weer van pas, want soms is de overstaptijd beperkt. Hou ook rekening met vertragingen (door bijvoorbeeld hevige sneeuwval) waardoor je je aansluiting mist. Aan de andere kant in de file staan, is ook niet fijn.
- Eerlijk is eerlijk, wintersport per trein is niet goedkoop. Wie vroeg boekt, kan een mooi tarief pakken, zeker als je de zaterdagen weet te vermijden.
Zo bereik je de populaire skigebieden in Duitsland per trein
Wintersportgebied | Dorp(en) | Treinstation | Treinvervoerder | Reisduur |
---|---|---|---|---|
Skiliftkarussell | Winterberg | Winterberg (Wesf) | Regionale treinen | 6.00 uur (drie keer overstappen) |
Mittenwald Kranzberg en Karwendelbahn – Dammkarr | Mittenwald | Mittenwald | ICE International & regionale trein | 10.30 uur (twee keer overstappen) |
Nebelhorn, Kleinwalsertal, Söllereck, Fellhorn en Riezlern | Oberstdorf | Oberstdorf | Nightjet & regionale trein | 13.10 uur (overstap Augsburg) |
Garmisch Classic en Zugspitz Arena |
Garmisch-Partenkirchen | Garmisch-Partenkirchen | Nightjet & regionale trein | 13.26 uur (overstap München) |
Wintersport per trein: Op naar Oostenrijk
Wintersportgebied | Dorp(en) | Treinstation | Treinvervoerder | Reisduur |
---|---|---|---|---|
Ski Optimal | Kaltenbach / Hochzillertal | Kaltenbach-Stumm im Zillertal | Nightjet & regionale trein | 14.06 uur (overstap Jenbach) |
Kitzski | Kitzbühel | Kitzbühel Hahnenkamm | Nightjet & regionale trein | 14.28 uur (overstap Wörgl) |
Schmittenhöhe | Zell am See | Zell am See | Nightjet & regionale trein | 14.44 uur (overstap Wörgl) |
Ski Arlberg | Sankt Anton am Arlberg | Sankt Anton am Arlberg | Nightjet & regionale trein | 15.25 uur (overstap Innsbruck) |
Ski Amadé | Radstadt | Radtstadt | Nightjet & regionale trein | 10.56 uur (overstap Salzburg) |
De wintersportgebieden in Frankrijk bereik je eenvoudig met de Eurostar
Wintersportgebied | Dorp(en) | Treinstation | Treinvervoerder | Reisduur |
---|---|---|---|---|
Les Trois Vallées | Courchevel, Méribel, Val Thorens en Les Ménuires | Moûtiers (Salins-Brides-les-Bains) | Eurostar (Snow), TGV & bus (busrit: 15 tot 45 minuten) | 8.16 uur (Eurostar Snow, direct) of 8.55 uur (twee keer overstappen) |
Les Arcs | Bourg St. Maurice | Bourg St. Maurice | Eurostar (Snow), TGV & bus (busrit: 15 minuten) | 9.01 uur (Eurostar Snow, direct) of 9.30 uur (twee keer overstappen) |
Chamonix Mont Blanc | Chamonix | Chamonix Aiguille Midi | Eurostar, TGV & Regionale trein | 10.59 uur (drie keer overstappen) |
Serre Chevalier | Briançon | Briançon | Eurostar, TGV & Regionale trein | 13.30 uur (twee keer overstappen) |
Wintersport per trein: Ga je skiën in Zwitserland?
Wintersportgebied | Dorp(en) | Treinstation | Treinvervoerder | Reisduur |
---|---|---|---|---|
Jungfrau Ski Region (Eiger, Mönch, Jungfrau en Wetterhorn) | Grindelwald | Grindelwald | Nightjet & regionale treinen | 12.41 uur (drie keer overstappen) |
Aletsch Arena | Riederalp, Bettmeralp, Fiescheralp en Eggishorn | Riederalp (Mitte) | Nightjet & regionale treinen | 12.47 uur (drie keer overstappen) |
Matterhorn Zermatt | Zermatt | Zermatt | Nightjet & regionale treinen | 13.23 uur (twee keer overstappen) |
SkiArena Andermatt-Sedrun | Andermatt | Andermatt | Nightjet & regionale treinen | 14.38 uur (twee keer overstappen) |
* Bron tabel: Website nsinternational.com seizoen 2024