Reizen en op vakantie gaan is misschien wel het leukste wat er is, maar een ding kan je trip behoorlijk verpesten; een vertraagde vlucht
Vertraagde vlucht
Als ik ergens chagrijnig van word, is het van een vertraagde vlucht. Wanneer je, net als ik, regelmatig aan boord van een luchtvaartmaatschappij stapt, ontkom je er soms niet aan. Weet je wat ik nog het vervelendst vind? Dat je al bij de gate bent en daar pas te horen krijgt dat de vlucht vertraagd is. Toen ik eens naar Vilnius vloog (top bestemming trouwens), volgde eerst de mededeling dat het toestel ‘ietsje later’ zou zijn. Dat werd al snel een half uur. Daar mocht ik nog eens 30 minuten bij optellen om uiteindelijk bijna 1,5 uur later aan boord te gaan.
➡️ Lees hier meer over Vilnius
Red mijn vakantie, maar dan anders
Mijn ergste vluchtvertraging had ik ooit na een trip naar Turkije. Voor mijn werk vloog ik met een aantal collegae naar de Turkse Rivièra. Na een paar intensieve dagen gevuld met hotelinspecties en excursies, brak de tijd van vertrekken aan.
➡️ Mijn Throwback naar de Turkse Rivièra lees je hier
Het is zaterdagavond, een korte nacht voor de boeg. Mijn vlucht staat gepland om 04.00 uur, boarden dient uiterlijk een half uur voor het opstijgen te gebeuren. Eenmaal slaperig aangekomen op de luchthaven, verloopt het inchecken bij Pegasus Airlines alles behalve soepel. Met een half oor vang ik op dat de vlucht overboekt zou zijn. Als reisprofessionals laat onze groep dat uiteraard niet zomaar over onze kant gaan. Na wat gesteggel, krijgt ons reisgezelschap een boardingpass. He, he, op naar Nederland.
Ik.Wil.Nu.Naar.Huis!
03.30 uur boarden. Ai, dat wordt een beetje lastig, want er is nog geen toestel te bekennen. Grondpersoneel dribbelt zenuwachtig heen en weer door de vertrekhal. Brabbelt onverstaanbare dingen in de intercom en stuurt mensen met vragen omtrent de vlucht, steevast met een kluitje in het riet.
En we gaan nog niet naar huis. #noglangeniet
07.00 uur. Ja, hoor we zijn nog altijd in Turkije. Zonder enig excuus of enthousiasme krijgen we een voucher voor de Burger King in ons handen geduwd. “Breakfast,” krijg ik als reactie, wanneer ik mijn wenkbrauwen frons, terwijl ik het papiertje aanpak.
Feitelijk weet nog altijd niemand waarom er geen toestel is, dat naar Amsterdam zal vliegen. De een zegt,” kapot onderdeel,” de ander vreest een staking van de piloten.
Een hamburger als ontbijt? Nou vooruit dan maar. Ik zet mijn tanden in het lauwwarme vlees en verorber mijn slappe frieten. Jakkie, dit smaakt echt niet en zeker niet op een nuchtere maag.
“Ik weet het ook niet hoor’
“Hoe lang gaat dit nog duren?”
“Ik weet het ook niet hoor, maar ga gerust de stad in.”
Een advies waaruit onze groep afleidt, dat er voorlopig nog geen kist beschikbaar zal zijn. Een van de collega’s belt de contactpersoon die onze trip verzorgde. In no-time heeft hij vervoer en een hotel nabij de luchthaven geregeld. Moe van de gebroken nacht en het doelloos in de harde plastic kuipstoeltjes hangen, is dit een geschenk uit de hemel. Pitten, douchen, daarna zien we wel weer verder.
Kijk nou, een toestel
18.00 uur. Terug op de airport.
“Deze boardingpasses zijn niet meer geldig,”krijg ik kribbig te horen. Inmiddels heb ik het punt bereikt dat het me werkelijk allemaal niets meer kan schelen. Het enige wat ik wil, is naar huis. Ik scoor een nieuwe instapkaart, ga naar de gate en warempel; een vliegtuig!
21.30 uur Guess what! We stijgen op. Het is niet waar! Het is dan toch gelukt. Amsterdam here we come!
Rechten van de passagier
Toen ik deze ellende meemaakte, hadden passagiers weinig tot geen rechten. In in 2004 verscheen een EU-verordening inzake zogeheten Denied Boarding Compensation. In het kort komt het er op neer dat Europese luchtvaartmaatschappijen en niet-EU-maatschappijen die vanaf EU luchthavens vliegen, verplichtingen opgelegd krijgen bij instapweigering (overboeking), annulering en langdurige vertraging van vluchten. Gedupeerde passagiers hebben dus officieel recht op compensatie.
Let op: dit zijn de spelregels:
- Het dient te gaan om een vlucht binnen de EU en een maatschappij van binnen of buiten de EU
- Het dient te gaan om een vlucht met aankomst in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij uit de EU
- Het gaat om een vlucht die vertrekt in de EU en wordt uitgevoerd door een maatschappij van binnen of buiten de EU
Kortom; mijn drama van weleer had ik sowieso niet kunnen claimen 🙁
Wat te doen bij een vertraagde vlucht?
- Ben je er bewust van dat je in veel gevallen recht hebt op een vergoeding als je vlucht meer dan 3 uur vertraagd, geannuleerd of overboekt is.
- Lees je nu dit artikel en denk je, dat had ik eerder moeten weten. Goed nieuws; je kunt je vergoeding claimen tot 2 jaar terug.
- Geen zin om dat allemaal zelf uit te zoeken? Claimingo is je beste vriend. Zij ontfermen zich over het indienen van de claim en de afhandeling van het geleden leed.
- Wist je dat je wanneer je kiest voor de optie Claim&GO, je zelfs al binnen 1 week je vergoeding op je bankrekening hebt?
5 reacties
Een vlucht van orlando naar parijs… Uren zitten
Wachten in een koud treinstation richting brussel … Nja
Vliegtuig vertraging en trein weg… Een broodje uit de panos al compensatie
Dat is wel heel schraal 🙁
Zo herkenbaar….. Ik heb een vertraging van 31 uur gehad in Turkije, inclusief rellen op het vliegveld. Niet fijn.
Helaas had ik geen recht op een leuke vergoeding, aangezien Turkish Airlines geen EU-maatschappij is.
Ai, 31 uur dat is nog erger! In principe heb je recht op vergoeding, alleen is er geen wet die je daar backup in geeft 🙁
Het langste wat wij hebben moeten wachten is een paar uur geweest. In Azië vlogen we regelmatig met Jetstar en daar gingen we eerst maar eens kijken bij de gate of er iets van een vliegtuig te zien was. Zo niet, dan konden we nog even rustig ergens koffie gaan drinken. Goedkope vluchten is vragen om vertraging. Ook op Kuala Lumpur hebben we een aantal uur extra kunnen werken achter de laptops. Maar gelukkig niet zo vervelend als die nachtvlucht die verzet werd naar de volgende dag. Daar zou ik echt heel erg van balen! Heel goed dat er regelingen in Europa zijn, maar als ze dat nou eens wereldwijd gaan doen…