Na een afwezigheid sinds 1920 arriveerde de Venice Simplon Orient Express in Nederland. Deze nostalgische trein van Belmond (onderdeel van LVMH Louis Vuitton Moët Hennessy) is niet zomaar een trein maar één van de meest luxe treinen ter wereld. Op 23 juni mocht OmniTraveler een kijkje nemen in deze iconische trein.

Venice Simplon Oriënt Express: een stukje geschiedenis

De historische Orient-Express werd op 4 oktober 1883 in gebruik genomen. De eerste rit ging van Parijs naar het toenmalige Constantinopel, het huidige Istanbul. De Franse Spoorwegen (SNCF) zijn sinds 1977 en nog altijd eigenaar van de naam, de archieven en een deel van de historische rijtuigen.

Sinds 1982 tuft de Venice Simplon Oriënt Express over het spoor. De legendarische trein bestaat uit 17 originele rijtuigen uit de jaren twintig en dertig met elk een eigen unieke geschiedenis. Elk rijtuig was onderdeel van de beroemde treinen uit het tijdperk dat aan de basis ligt van stijlvol en luxe internationaal reizen.

Met ingang van 2021 zijn aan de trein drie nieuwe Grand Suites toegevoegd. Allen dragen ze de naam van de stad waarop het interieur op is geïnspireerd, Wenen, Boedapest en Praag en daterend uit het jaar 1926.

Venice Simplon Oriënt Express

Verzamelen op Spoor 1 in Haarlem

Het is 23 juni 2021. Een dag eerder is de Venice Simplon Oriënt Express met flinke vertraging (slecht weer in Zwitserland) gearriveerd in Amsterdam. Na een nacht op een rangeerterrein nabij de hoofdstad, maakt de iconische trein haar opwachting op perron 1 in Haarlem. OmniTraveler staat paraat met camera om dit bijzondere moment en dito trein vast te leggen. En van binnen te bezoeken. De dag erna zal de trein vanuit Amsterdam een rit naar Venetië maken.

Rond 09.45 uur is het moment daar, na zovele jaren van afwezigheid, is de iconische trein daar. Pers en treinliefhebbers staan in een lange lijn opgesteld om de binnenkomst vast te leggen. Hoewel de locomotief niet zo bezienswaardig is, krijgt het aanwezige gezelschap al snel zicht op de diepblauwe wagons die voortgetrokken worden. Later zal de General Manager Pascal Deyrolle uitleggen, dat op elke bestemming de locomotief van dat land gebruikt wordt.

Spoor 1 Haarlem

Welkom aan boord van de Venice Simplon Oriënt Express

Wanneer de trein eenmaal tot stilstand is gekomen, neemt het rumoer toe. Het binnenlopen van de trein is al spectaculair, de wetenschap even aan boord te mogen gaan helemaal. Terwijl een bandje de feestvreugde verhoogd, maken de genodigden zich op om de heilige grond te betreden.

bandje

In een van de restauratiewagons wordt ontbijt geserveerd, terwijl de General Manager iedereen bijpraat over de trein en de plannen om vaker aan te komen en te vertrekken vanuit Nederland. Als het gros van de groep in een ovenverse croissant hapt en van verse jus d’orange nipt, heb ik de eer met twee anderen, als eersten de slaapwagons en de rest van de trein te bewonderen.

ontbijt in de trein

Slapen als een vorst

Alle luxueuze Art Deco rijtuigen vertellen allen een eigen verhaal. Dit is het verhaal van slaaprijtuig 3309.

Venice Simplon Oriënt Express coupé 3309

Slaaprijtuig 3309 is het oudste van de slaaprijtuigen aan boord van de Venice Simplon Oriënt Express. Het werd in 1926 gebouwd in België en maakte onderdeel uit van de historische Oriënt Express. De legende gaat dat toen de trein in 1929 meer dan een week vast kwam te zitten in een sneeuwstorm dat voor Agatha Christie de inspiratie is geweest voor haar beroemde boek, Murder on the Orient Express.

Door de lange smalle gangpaden, volgen we de steward van coupé naar coupé. De ene nog mooier dan de ander. Van complete suite met ruim tweepersoonsbed tot de reguliere cabine met daarin een uitvouwbare bedbank. Mocht je denken dat dat laatste afzien is, integendeel. Dat woord komt aan boord van de Venice Simplon Oriënt Express niet voor. Venice Simplon Oriënt Express Venice Simplon Oriënt Express Venice Simplon Oriënt Express

Venice Simplon Oriënt Express praktisch:

Een ochtend aan boord van de Venice Simplon Oriënt Express was al een bijzondere ervaring, kun je nagaan wat een unieke ervaring het is om met deze iconische trein op reis te gaan.

Zoals je waarschijnlijk al verwacht, maak je een dergelijke treinreis niet voor de prijs van enkeltje Breda – Roosendaal. Prijzen voor een reis van een nacht van Venetië naar Amsterdam beginnen vanaf € 2.920 per persoon, inclusief maaltijden en een welkomstdrankje. Heb je de lotto gewonnen of een rijke partner aan de haak geslagen en wil je langer met deze trein op reis? Dat kan. In Nederland verkoopt onder andere treinreizenexpert Tiara Tours meerdaagse reizen met de Venice Simplon Oriënt Express of check de website van Belmond met daarop alle informatie over de trein en de routes.

dining car restauratierijtuig cheers

Luxe trips:

Tags: nieuws