Sluit dit zoekvak.

2015 was een goed (reis)jaar. Op naar 2016

2015 is zo goed als om. Het is wel heel erg cliché te zeggen dat een jaar voorbij vliegt, maar het is echt zo. Hoewel ik voor mijn doen veel in Nederland bleef, beschouw ik 2015 als een goed jaar.

Vervoer:

Te land ter zee en in de lucht op verschillende manieren van transport bewoog ik me in het afgelopen jaar door Europa, Midden Oosten en Azië.
2015 Jaaroverzicht_kortste_vlucht

Kortste vlucht:

In slecht 45 minuten vlieg ik van de hoofdstad van Taiwan naar de toegangspoort tot de Taroko Kloof, Hualien met airline TransAsia

Slechtste film aan boord:

Pixels, een film waarin de aarde aangevallen wordt door buitenaardse wezens die zich vermomd hebben als old-school videogame figuren….

Fijnste vlucht:

Dat is – zonder enige twijfel – mijn ervaring met het vliegen in Business Class bij Turkish Airlines. Wat was dat zalig. Zowel het eten als het flat bed, de service en het feit dat je standaard 30 kg bagage mee mag nemen (business zelfs 40 kilo) is ook niet verkeerd.

Beste ervaring op het water:

In 2015 ervoer ik mijn eerste cruise reis. Met Star Clippers voer ik per tall ship een week langs de Balearen en Spaanse kust, een absolute aanrader.
2015 Jaaroverzicht_Star_Clippers

Langste rit over land:

Hoewel ik in Oman veel kilometers wegreed met mijn chauffeur Amur. Verbleken deze tochten bij de uren die ik in Azië in het openbaar vervoer doorbracht. Mijn vakantie met vriendlief en kleine meid bracht ons dit jaar naar Thailand en Cambodja. We reisden per trein en lokale bussen. De rit die het langste duurde was die van Sihanoukville (Cambodjaanse kust) via de grens met Thailand naar Trat (Thailand). We spendeerden bijna de hele dag in maar liefst drie verschillende bussen.

Warmste busrit:

Man, man, man, compleet bezweet verlaatte ik de Bus Turistic in Valencia na een tocht door de stad en langs de haven de tourbus. Valencia met 39 graden in een bus met open dak ontdekken vergt doorzettingsvermogen.

Au, mijn voeten moment:

Waar ik ook kom, uit elke plek die ik bezoek wil ik het maximale uit halen. Dat vergt soms heel wat van mijn voeten. In Londen was ik vrijwel 10 uur onafgebroken op de been. Resultaat: zere voeten – en de volgende dag pijnlijke kuiten. Au.
Do_Not_Disturb

Verblijf:

Accommodaties heb je in allerlei soorten en maten. Van groot tot klein, in de hectiek van een stad tot diep in de woestijn. Van plekken waar je graag naar terugkeert tot plekken waarbij je blij bent dat je kunt uitchecken.

Mooiste hotel:

Best een lastige. Dit jaar had ik het geluk terug te mogen keren naar Silks Place Hotel in Taiwan – met zelfs een nog mooiere kamer dan tijdens mijn eerste bezoek – maar het mooiste hotel dat ik in 2015 bezocht is (denk ik) toch The Chedi in Oman.

Slechtste verblijf:

Vriendlief nam me mee naar een zakendiner in de omgeving van Eindhoven. Ondanks dat onze woonplaats Breda hier niet ver vandaan ligt, bleven we een nachtje in de lichtstad slapen. Het werd het Sandton Hotel Eindhoven City Centre.  Muffe kamer, uitkijk op een blinde muur,  schimmel in de badkamer, enorme kledingkast die vrijwel de gehele kamer in beslag neemt en een slecht bed.  Was er dan niets goed? Over de kamer kan ik inderdaad niets positiefs bedenken, het personeel en het ontbijt is niets op aan te merken.

Leukste kamer:

Daar hoef ik niet lang over na te denken: Het Kaboom hotel Maastricht en dat vind ik niet alleen, het concept won dit jaar dé award voor Best Hotel Concept 2015.
Jaaroverzicht 2015 Kaboom_kamer

Beste hotelzwembad:

Oei, in eerste instantie wil ik het zwembad van het Veranda Natural Resort noemen, maar die keuze is misschien té voor de hand liggend, dus ga ik voor Novotel Bangkok Suvarnabhumi Airport hotel. Na een fantastische reis door Thailand en Cambodja strijken we de dag voor de terugvlucht neer in dit hotel. Het zwembad – met geweldige poolbar –  ligt te midden van het complex. Je hoort of ziet geen vliegtuig terwijl de luchthaven toch echt maar een paar honderd meter hier vandaan ligt. De perfecte afsluiter van onze 3-weekse reis.
Jaaroverzicht 2015 Novotel_Bangkok_Airport

En verder

Door welke plek die ik in 2015 bezocht werd ik het meest verrast, wat was het meest avontuurlijke dat ik deed of het fijnste moment dat ik Nederland doorbracht?
Jaaroverzicht 2015 Landal-Brandnertal

Koudste wandeltocht:

Tijdens een paar dagen Oostenrijkse sneeuw, maakten we gedrieën een winter wandeltocht vanuit ons verblijf bij Landal Brandertal, ondanks het zonnetje was de wind behoorlijk fris

Beste adrenalinekick:

Kan iets anders de helikoptervlucht – die ik van vriendlief voor mijn verjaardag kreeg – over Angkor verslaan? Dacht het niet!

Meest verrast door:

Napels!

Italië Napels reisgids

Adembenemendste avond in Nederland:

Kaarsjesavond in Gouda

Meest irritante reismoment:

Probeer maar eens, wanneer je op eigen gelegenheid van Aranyaprathet (Thailand) de grens naar Poipet (Cambodja) over gestoken bent, in een lokale bus te stappen. Lang leve de taxi maffia!

Lekkerst gegeten

Oké, ik ga hier niet kiezen, maar een paar opties noemen. Ten eerste alles wat ik at in Cambodja – met stip op nummer 1, de fish amok – maar ook de lunch die mini-me en ik nuttigden bij Jamie’s Italian in de Markthal in Rotterdam, niet te vergeten de heerlijke gerechten die de foodiebackpacker bereidde tijdens zijn verblijf in Nederland. Of de niet te versmaden tapas die ik at op Wereld Tapas dag, of de uitgebreide Caribische lunch of…..

Hoe zag jouw reisjaar er uit? Welke leuke, mooi, ontroerende, hilarische of irritante reismomenten beleefde jij  in 2015?

Onderwerpen

Meer reisinspiratie

Geef jouw reactie

4 reacties