Ik zeg het maar meteen, dit is echt zo irritant in hotelkamers . Zo, dat is er uit. En, nee dat ligt niet aan mij. Accommodaties die online of bij binnenkomst ideaal lijken, blijken soms toch tot narigheid te lijden. Lees mee en ik ben er van overtuigd dat een aantal van mijn irritaties heel herkenbaar zijn.
☹ Irritant in hotelkamers: WiFi
In de categorie irritant in hotelkamers nomineer ik betaalde WiFi. Nu zoek ik doorgaans uit of de toegang tot internet binnen een hotel gratis is. Echter, soms zie ik daarbij over het hoofd dat dit dan enkel bij de receptie is. Grrr. Of de verbinding is zo slecht dat je alleen bereik hebt als je op het bed gaat staan en je linkerarm uit het klepraampje van je kamer steekt. Anno nu, gaat de gemiddelde reiziger er vanuit dat hij/zij overal online kan zijn. Zo moeilijk hoeft dat toch niet te zijn?
☹ Handdoeken
Na een lange rit in een warm vliegtuig, volgepropte bus, buitenlandse trein met kippen in het gangpad of een helse roadtrip, is direct bij aankomst in je kamer, onder de douche springen een verademing. Fris en fruitig, draai je de kraan dicht, stapt de douchecel uit en…. Wie bedenkt het? De handdoeken liggen op het bed? Mensen, die dingen horen in de badkamer.
Tevens irritant: te weinig of hele kleine handdoeken.
☹ Badkamer
Behalve de handdoeken, die niet in de badkamer klaarliggen, kan er in deze ruimte zelf nog veel meer mis gaan. Wat dacht je van een douchegordijn dat vies en plakkerig aan je lijft kleeft terwijl je je wast? Of een föhn waarbij je de aan-knop steeds ingeduwd dient te houden, met een lamme duim als gevolg? Of een pisstraaltje uit de douchekop. Ik word er niet vrolijk van.
☹ Irritant in hotelkamers: Beddengoed
Beddengoed dat niet schoon is, is natuurlijk sowieso een absolute no-go, maar weet je wat ook heel naar is. Onderlakens die te klein zijn, zodat je halverwege de nacht in kluwen van wit katoen wakker wordt. En kussens die te hard of te zacht zijn, zijn ook niet bevorderlijk voor je nachtrust.
☹ In/uitchecken
Lange rijen om in te checken of erger nog een dozijn mensen voor je bij de receptie wanneer je ’s ochtends de accommodatie wilt verlaten. Gelukkig zijn er steeds meer hotels waar je bij het verlaten van je kamer, je sleutel (keycard) in een ton kunt gooien. Wel zo gemakkelijk.
Of wat dacht je van deze. Je checkt in en het dienstdoende personeel vertelt je doodleuk dat het restaurant/zwembad/nader in te vullen faciliteit buiten gebruik is. Hiervan was ik graag bij reservering of in ieder geval voor aankomst op de hoogte gesteld. Iets met een voldongen feit….
Nog een dan. Receptionisten die met alles heel druk zijn, behalve met de gasten. Do I need to say more?
☹ Irritant in hotelkamers: Kleerhangers
Doorgaans laat ik mijn kleding in mijn bagage zitten wanneer ik op reis ben. Soms heeft dat ene bloesje of jurkje het toch nodig even ‘uit te hangen’. Dan volgt de irritatie van de kleerhangers die aan de stang in de kast bevestigd zijn. Enkel met zeer onhandige manoeuvres krijg je je kleding op zo’n anti-diefstal knaapje gehangen. Überhaupt, waarom zou ik kleerhangers mee naar huis willen nemen?
☹ Irritant in hotelkamers: Geluid
Goed, hier kan ik kort over zijn. Elk bijgeluid in mijn kamer als ik wil slapen werkt op m’n zenuwen. Variërend van gehorige buren, een oude koelkast die midden in de nacht begint te zoemen, bouwactiviteiten die me in alle vroegte uit bed drillen en karaoke gelal uit de feestzaal van het hotel. IK.WIL.SLAPEN.
➡️ Check Quiet hotelrooms, als je nachtrust je (ook) lief is
☹ En dan nog even iets over het ontbijt
Lekker een weekendje weg, op vakantie! Tijd om te relaxen, uit te rusten. Uitslapen. Uitgebreid ontbijten. Dan blijkt het ontbijt slechts tot 09.30 uur te zijn, zodat je de wekker moet zetten om de eerste maaltijd van de dag niet te hoeven missen.
Zo, dat lucht op! En dan heb ik het nog niet eens over te warme/koude kamers gehad door slecht werkende c.v.’s of airconditionings, vieze vlekken in zompig tapijt of bedbugs. Of – vaak in voormalig Oostblok landen – slechts een lichtpunt in de kamer met een schakelaar ver van je bed…..
➡️ Lees ook: Het reisleed dat airconditioning heet
5 reacties
Precies dit! Afgelopen weekend was ik nog in een hotel waar bijna alle bovenstaande ergernissen aan de orde waren. Ook: witte handdoeken. Ik krijg daar altijd make-up vlekken in, hoe goed ik mijn gezicht ook gewassen heb. Vind het er zo onsmakelijk uitzien. Ik snap die witte handdoeken gewoon niet. En recepties die hun zaakjes niet op orde hebben. Zo had ik afgelopen weekend een receptie (meerdere receptionisten) die gewoon niet wisten wat ik had gereserveerd en wat ik al had betaald. Ik moest elke keer weer uitleggen dat ik wel had gereserveerd (o.a. ontbijt) maar nog niet had betaald omdat dat bij het uitchecken kon. En dan bij het uitchecken ook nog een verkeerd bedrag opnoemen omdat er op mijn kamer een diner genoteerd stond…terwijl ik niet in het hotel gegeten heb.
Zo dat lucht zeker op! 😉
Hi Kirsten, bedankt voor de bijval. Gelukkig zijn er ook een heleboel fijne hotels, waar het wel goed geregeld is.
Dit is echt allemaal zo herkenbaar!
Hi Gabrielle, maar echt he? Wat is voor jou het toppunt?
Grappig, dit zijn exact mijn frustraties! Te kleine nachtlakens of badlinnen ik laat het me niet overkomen! Zelf neem ik mijn eigen badlaken steeds mee op reis. Wat betreft de lakens ligt dit natuurlijk moeilijker, maar ik ga altijd bij de receptie vragen om een ander soort, meestal hebben ze grotere types!