Te midden van al deze nieuwbouw projecten in Dubai, vindt in een van de oudste projecten, het World Trade Centrum, de Arabian Travel Market plaats. Omnitraveler ging er een kijkje nemen.
Groei
In 1966 werd er voor de eerste olie gevonden in Dubai, de sjeik besloot echter dat hij Dubai niet alleen als oliestaat wilde profileren. Hij wilde dat zijn emiraat dé toeristische trekpleister van het Midden-Oosten zou worden. Reeds in 1978 gaf hij opdracht tot het bouwen van het World Trade Centrum. Een gebouw dat toen moederziel alleen in de woestijn stond.
Luchtvaartmaatschappij Emirates, startte in 1985, met slechts twee toestellen. Iets wat bijna dertig jaar later, vrijwel niet te geloven is. Ook het aantal toeristen dat Dubai weet te vinden, groeit en groeit. In 1993 kan Dubai op een miljoen bezoekers rekenen, ruim tien jaar later (2004) stond de teller reeds op 5 miljoen. Ambitieus als het emiraat is, heeft het de lat voor zichzelf hoog gelegd. Volgens het Department of Tourism and Commerce Marketing (DTCM) zullen in 2020 20 miljoen bezoekers naar Dubai op vakantie gaan.
Familie bestemming
Dubai profileert zichzelf graag als een familie vakantiebestemming, een belangrijke hub voor zowel zakenreizigers als vakantiegangers. De Australische markt groeit, door een alliantie tussen Emirates en Quantas, ontvangt het land, meer en meer Australiërs.
Pascal Maigniez, directeur DTCM voor Frankrijk en Benelux, geeft aan dat de Europese markt, het afgelopen jaar reeds met 9,5% gegroeid is. Mocht je je afvragen, waar al deze passagiers geherbergd dienen worden, geen nood in 2013 zijn reeds 20 nieuwe hotel(ketens) geopend, en elk jaar worden hier nieuwe accommodaties aan toegevoegd.
Dubai wordt steeds aantrekkelijker
De Nederlandse Annemarie de Waal, general manager van de inkomende reisorganisatie Royal Arabian Tours verwacht eveneens een toename van het aantal bezoekers. “Er staan een aantal nieuwe fraaie festivals op stapel. Te denken aan het Dubai Motor Festival, Dubai Food Festival en het Festival of Lights. Dergelijke evenementen maken een verblijf in Dubai nog aantrekkelijker. Het aantal nachten dat klanten hierdoor verblijven, neemt aanzienlijk toe.”
Verschillende ervaringen
Helal Saeed Almarri, Director General DTCM: “Het mooie van Dubai is, dat je zo veel verschillende ervaringen op een dag kunt hebben. Begin je dag met een ontbijt op het strand in een van de hotels op Jumeirah beach, struin over een van de souks en eet in een lokaal restaurant. ’s Middags sta je op de ski’s in de eerste indoor skibaan van het Midden-Oosten gelegen in de grootste shopping mall ter wereld, de Dubai Mall. Net voor zonsondergang, trek je met een jeep de woestijn in, en kijk je naar de sterren en ervaar je hoe de Bedoeïenen leefden.” Verder voegt hij er nog aan toe: “Hou je van shoppen, kom dan tijdens ons Shopping Festival, de kortingen kunnen oplopen tot meer dan 70%. In een van de 95 shopping malls is er altijd wel iets van je gading bij.”
Arabian Travel Market
Tijdens de Arabian Travel Market, laten de standhouders zich graag van hun beste kant zien. Ook hier is de overtreffende trap, van toepassing. Met name de stands van de Emiraten, zijn te classificeren in groot, groter, grootst. Complete hotelkamers, halve vliegtuigen zijn nagebouwd. Verder is het erg gebruikelijk dat de stands, twee verdiepingen hebben. Arabische gastvrijheid kenmerkt zich door de grote hoeveelheid aan hapjes en drankjes, die in de stands gereed staan. Een gast onthaal je met koffie/thee en dadels. Entertainment is, eveneens, volop aanwezig, er wordt overal gedanst, gezongen en muziek gemaakt. Gastland Maleisië verzorgt twee maal per dag een geweldige dans show, waardoor de gangpaden tijdelijk geblokkeerd raken.
➡️ Meer info over de beurs lees je hier
Dit artikel schreef ik voor reisvakblad TravelPro – the Dutch Travel Trade Magazine #10 verschijningsdatum 15 mei 2014
Meer Dubai
Faces of Dubai – de hele wereld in een Emiraat
The Oberoi Dubai, overnachten als een royal
2 reacties
In 1 woord; wauw! Wat een onwijs indrukwekkend en interessant evenement. Het lijkt me geweldig om een keer hier naar toe te gaan. Alleen al om sfeer te proeven.
Beste Kim, de stands op de Arabian Travel Market waren echt ongelofelijk, net als de catering bij de standhouders. Daar kunnen Nederlandse beurzen nog wat van leren. Gastvrijheid met een grote G en afmetingen in overtreffende trap! Ik ben dit jaar niet geweest, maar hoop zeker nog eens een editie mee te mogen maken.