Chaos op Schiphol. Je kunt de krant niet open slaan, je social mediakanalen raadplegen of de radio aanzetten of dit nieuws bereikt je. Het jaar 2022 is niet het beste jaar voor vliegreizigers. Wat als je door de drukte op de luchthaven je vlucht mist? Of wat als je bagage vermist raakt? Wat dan? Kun je hiervoor aankloppen bij je reis- en of annuleringsverzekering? Dat gaan we checken.
Chaos op Schiphol: Vlucht gemist
Helaas, komt het inmiddels vaker voor dan menig reiziger lief is. Je staat op de luchthaven en door de enorme drukte en lange wachtrijen – die dikwijls al buiten de deuren van de vertrekhal beginnen – ben je (net) te laat bij de gate. Gevolg; het toestel vertrek zonder jou, naar je droombestemming. Wat nu?
In sommige gevallen heb je recht op een vergoeding bij de vertraging of uitval van je vlucht, maar het missen van je toestel is weer een heel ander verhaal. De regels die gelden voor een dergelijke vergoeding zijn enkel van kracht als het toestel later vertrokken is. Of helemaal niet. Nu heb je – met een beetje pech – het vliegtuig nog net zien taxieën of opstijgen. Je reisverzekering zal in dit geva dan ook niet tot uitkering overgaan. In de meeste voorwaarden staat namelijk te lezen, dat het de verantwoordelijkheid van de passagier is om op tijd bij het toestel te arriveren, zodat de vlucht niet gemist wordt.
Iets met een kluitje en het riet? Niet helemaal. Je verzekeringsmaatschappij is immers niet verantwoordelijk voor de chaos op Schiphol. De luchtvaartmaatschappij die heeft echter, zoals dat heet, vervoersplicht en zal (moeten) kijken of ze jou nog op je plaats van bestemming kunnen krijgen.
Ging je voor vertrek een annuleringsverzekering afsluiten, check dan of je de zogeheten ‘niet-genoten vakantiedagen’ wellicht kunt declareren.
Tip: Ben je bang om je vlucht te missen? Dat snappen we. Extra vroeg naar Schiphol gaan, heeft echter geen zin. Zo wordt de luchthaven nog voller en de chaos enkel groter. Ga maximaal 4 uur voor je geplande vlucht. Niet eerder en momenteel zeker ook niet later.
Chaos op Schiphol: Bagage kwijt
Nog zo’n nachtmerrie. Je hebt het wel gered om je vlucht te halen, maar eenmaal op de plaats van de bestemming blijkt dat je bagage nog in Nederland staat, of ergens op een tussenstop is achtergebleven. Ook in dit geval heb je recht op een vergoeding. Zo krijg je doorgaans de mogelijkheid om de eerste levensbehoeften aan te schaffen. Zodat je niet zonder tandenborstel en schoon ondergoed zit, terwijl je op je koffer wacht.
Zo’n vergoeding verloopt via je reisverzekering of via de luchtvaartmaatschappij.