Search
Close this search box.

Wales bezoeken voor het FIA World Rally Championship

Je kunt Wales bezoeken om in de voetsporen van King Arthur te treden. Om er kennis te maken met de gastvrije bevolking, er meer te weten te komen over de Keltische taal en gewoonten of om je mee te laten slepen met de indrukwekkende mythen en legenden. Of je gaat FIA World Rally Championship kijken. Michel en zijn Brabantse vriendenclub kozen voor het laatste. En vooruit ook een beetje voor de charme van Wales.

FIA World Rally Championship

Als een groep mannen dezelfde interesse hebben voor autosport dan kun je een stap verder gaan door samen een reis te maken naar een sportevenement in het buitenland. Autosport is voor ons een vrijetijdsbesteding waarin het nieuws nauwlettend wordt gevold en evenementen worden bezocht in Nederland en België. Het FIA World Rally Championship is een serie van wedstrijden die bestaan uit een 3-daags evenement wereldwijd; het gebrek aan aandacht voor rallysport en het niveau van rijders is de oorzaak dat er geen evenement in die competitie in Nederland wordt georganiseerd. We dienen uit te wijken naar het buitenland om de beste rijders in de rallysport te bekijken.

De voorbereidingen

In het voorjaar startten we de voorbereiding van onze reis naar Wales in Engeland in oktober later dat jaar. Er wordt een reisplan opgesteld met vlucht, huurauto’s en overnachtingsadressen, voor een lang weekend vanaf donderdag t/m zondag.

Uiteindelijk zijn we met 8 personen en boeken we ruim op tijd zodat de voorpret kan beginnen. Als het bijna zover is om te vertrekken kunnen de puntjes nog op de i worden gezet door de boekingen uit te breiden met benodigde gegevens.

De vlucht is van Amsterdam naar Manchester waar we 2 huurauto’s ophalen bij het verhuurbedrijf. Veel extra bagage is meegenomen om ons goed te kunnen kleden tegen kou en regen. We zorgen ook voor voldoende cash geld voor entree en versnaperingen onderweg. Met de huurauto dienden we nog 2 uur te rijden voordat we bij het eerste overnachtingsadres waren. Een tussenstop om ‘fish and chips’ te eten dient daarbij nog te worden opgeteld.

Twee nachten te gast bij Bro Dafydd

Het eerste adres is een B&B genaamd Bro Dafydd, in het plaatsje Aberystwyth. Er zijn 3 kamers beschikbaar met douches en wc’s voor 8 personen in totaal en er is een gemeenschappelijke huiskamer. In de avond kunnen we het reisplan nalopen onder genot van bier gehaald uit de supermarkt. We blijven hier 2 nachten, de eerste 2 dagen van het evenement zijn minder dan een uur rijden van ons tijdelijke thuis.

De eigenaresse is zeer vriendelijk en wil ons niet wegsturen in de ochtend met een lege maag. Bij het vroege opstaan zijn er tafels gedekt en er wordt een ‘full English breakfast’ opgediend.

Heuvelachtig Wales

Wales is een heuvelachtig en bosrijke omgeving en niet dicht bevolkt; de Engelse organisatie organiseert de wedstrijd al decennialang in dit gebied, de route die een rallyauto dient af te leggen ligt afgelegen. Toegang tot de klassementsproeven is beperkt, voor alle 3 de dagen geldt, vroeg opstaan om een mooi plek uit te zoeken voordat de auto’s langskomen.

Klaar voor de start

Het weer is op deze 1e wedstrijddag is goed, droog en de zon schijnt, we zijn op tijd om de rallyrijders te bekijken die langskomen op de klassementsproef. Aan het einde van de middag gaan we eten in de lokale pub. Het Engels is lastig te verstaan, ook van ons blijkbaar, maar met wat handen en voeten lukt het wel om eten te bestellen en bier van een lokale brouwer.
Verenigd Koninkrijk Wales FIA World Rally Championship wachten

De volgende ochtend laten we de B&B achter ons, de auto’s worden ingepakt en we rijden richting het noorden voor de 2e dag van het evenement. Links rijden is niet lastig met een kleine hoeveelheid aan auto’s in Wales. We houden het weer in de gaten voor juiste kleding als ook het wel of niet bekijken van een avond klassement die in het donker wordt verreden. Vooralsnog verloopt alles nog zonder regen.

Fawlty Towers (?)

Laat in de avond komen we aan bij ons volgende hotel in de plaats Corwen. Het hotel ‘Owain Glyndwr’ is een oud kruip-door-sluip-door gebouw. Het karakteristieke interieur van de kamers als ook de pub van het hotel is als een opname locatie voor Fawlty Towers. Na een aantal ‘pints’ gaan we slapen voor wederom een vroeg vertrek in de ochtend.

Terug naar huis

Verenigd Koninkrijk Wales FIA World Rally Championship Total Citroen
De 3e en laatste dag van het evenement is korter in het aantal klassementsproeven als ook kilometers voor de Rallyrijders, de wedstrijd is enkel nog in de ochtend. Er is veel publiek aanwezig en zijn op tijd voordat de toegangswegen worden afgesloten. Aan het einde van de ochtend rijden we naar de plaats Llandudno waar de winnaar van het evenement wordt gehuldigd. Nadat we de auto’s voor een laatste maal van dichtbij kunnen bekijken rijden we terug naar Manchester om in de avond terug te vliegen naar Amsterdam.

In Nederland aangekomen rijden we terug naar huis. Moe maar voldaan kunnen we terugkijken op een geslaagd weekend met veel lol, mooie autosport, zonder neerslag in een prachtige omgeving.

➡ Meer weten over FIA World Rally Championship? Alle ins & outs lees je na op de officiële website